Doorslapen is fit opstaan:

de kunst om ongestoord te slapen

We denken dat slecht slapen een probleem van anderen is, terwijl het ieders probleem is. Milco Linssen onderzocht het.

Iedereen kent het: de dip in de dag. De man met de hamer komt soms al om 14.00 uur en vaak vroeg in de avond. Is dat normaal?

Milco Linssen wijt het aan slecht doorslapen. 

“Denk aan die eerste werkdag na je vakantie, dan kun je de wereld aan, en na een week is die energie weg. Dat maakt duidelijk hoe het staat met je slaapkwaliteit”.

Linssen zeg dat iedereen beter kan slapen en 100% fit kan opstaan, als je begint met begrijpen wat goed slapen is. Hij noemt zijn oplossing “de Slaapcode” – en heeft een boek met dezelfde titel-. Hij ontdekte 5 universele wetten waarmee iedereen elke nacht kan doorslapen om 100% fit op te staan. 

The Sleep Habit

‘De Slaapcode’ is het boek/methode van auteur Milco Linssen. COVER: A DAY DESIGN | THE SLEEP HABIT


Doorslapen is, vertelt hij, het enige dat je fit maakt. Ongeacht je leeftijd. Onderzoek laat zien dat 8 uur slaap alleen wat waard is als je diep doorslaapt. 

Mensen zien steeds meer het belang van slaap, maar weten niet waar te beginnen. Is ‘wel of niet sokken aan in bed’ nu echt een serieuze oplossing voor betere slaap en fitheid?

Slaap is een taboe geworden door de misverstanden

Iedereen begrijpt het belang van slaap, maar niemand praat erover. Dat komt, volgens Linssen, omdat slecht slapen geassocieerd wordt met zorgen. Niemand wil dat label hebben en dus maken we onszelf wijs dat we goed slapen. Dat label wordt versterkt doordat als je iets wilt doen om beter te slapen, je terechtkomt in een jungle van halfzachte psychologie en mindfulness, waar de meeste mensen op afhaken.

Zijn onderzoek laat zien dat als je aan mensen vraagt of ze goed slapen, iedereen zichzelf een voldoende geeft. Vraag je aan dezelfde groep of ze beter willen slapen, dan antwoordt iedereen “graag”. 

“Het legt het probleem bloot.” “Iedereen voelt dat er iets niet klopt aan wat je leest over slaap, anders was de behoefte aan verbetering niet zo groot.” 

Mythen worden klakkeloos gekopieerd

Onze slaapkwaliteit is een “serieus probleem voor ieders vitaliteit”, zegt Linssen. Vitaliteit is de basis van alles. Je kunt gezond eten, bewegen, zonder energie kom je niet ver, “en slaap, in het bijzonder doorslapen, is wat je fit maakt”. We overschatten onze slaapkwaliteit omdat we geen idee hebben wat goed slapen is en wat het bepaalt.

Dat komt grotendeels doordat alles over slaap zich concentreert rondom slaapadviezen, als ‘drink geen koffie, vermijd blauw licht, tot ademhalingsoefeningen’. Dus, als je geen koffie drinkt, niet op een scherm kijkt en de hele dag ontspant; slaap je goed. 

“Als je dat laat bezinken dan begrijp je snel hoe, bijna belachelijk, dit is.” Alsof mensen die geen koffie drinken goed slapen”

Linssen heeft alle reguliere slaapadviezen onderzocht op of ze wetenschappelijk te herleiden zijn. En zijn conclusie is dat ze flinterdun zijn. Er zijn meer studies die het tegendeel laten zien.

Wat er mis is met al die slaapadviezen is te herleiden tot wat de wetenschap ‘correlatie en causatie’ noemt. Oftewel, al die adviezen hebben hooguit een relatie met slaap, maar zijn niet de veroorzaker van het probleem en dus ook geen oplossing.

Milco Linssen

“Om je slaapkwaliteit te verbeteren moet je kijken naar wat je slaap beïnvloedt, en dat aanpakken” zegt Milco Linssen, onderzoeker en ontwikkelaar van de Slaapcode. FOTO: A DAY DESIGN | THE SLEEP HABIT


Goed slapen is ongestoord doorslapen

Onderzoek laat zien dat diep doorslapen de sleutel is voor fitheid. Omdat je in golven van licht naar diep slaapt en dus veelvuldig, van nature bijna wakker bent, is de kunst om die lichte slaapfasen door te komen.

“In die lichte slaapfasen zal alles dat je wakker kan maken, je ook wakker maken.” Met stip op nummer één staan gedachten en nadenken. Daar zit het echte probleem zegt Linssen. Je brein is geprogrammeerd om in rust gedachten af te vuren om dingen op te lossen en te reflecteren. “Dat is een belangrijke functie, alleen conflicteert die van nature met je slaap”.

Gedachten zijn de enige echte slaapverstoorder van iedereen, elke nacht, omdat het de aard van het beestje is. “Je kunt dus koffie laten staan, ontspanningsoefeningen doen wat je wilt, het voorkomt niet dat gedachten opkomen en met je in gesprek willen”.

Gedachten zijn niet ongrijpbaar

Op basis van zijn onderzoek ging Linssen op zoek naar wat wel werkt om snel in slaap te vallen, en vooral door te slapen als je toch ‘s nachts wakker wordt.

Hij dook in het thema ‘rust’ en ontdekte dat gedachten eigenlijk heel klinisch zijn, dus niet vaag of ongrijpbaar. Modern onderzoek laat zien dat waar je gedachten opkomen een ander deel is dan waar je gedachten verwerkt (nadenkt). Maar ook hoe je gedachten kunt sturen.

“Gedachten hebben een duidelijke functie, namelijk oplossen, onthouden en reflecteren.” De kunst is om niet automatisch met al die gedachten ‘in gesprek te gaan’, want dat is wat nadenken is en je slaap verstoort. “Eigenlijk is onrustig slapen het gevolg van de onbewuste gewoonte om alle gedachten aandacht te geven”, vervolgt Linssen.

Als je eenmaal die basis begrijpt, heb je de sleutel om -ongeacht je mood- door te slapen. Dat is letterlijk goud waard en het goud voor je slaapkwaliteit. Een ander groot voordeel is dat, met de wetenschap van nu, je kunt bewijzen dat gedachten heel tastbaar zijn en je geen ‘vage mindfulness’ nodig hebt om door te slapen, maar juist heel feitelijk met gedachten moet omgaan.

De vijf slaapcodes zijn een combinatie van hoe geruststelling werkt, gecombineerd met enkel dat wat wetenschappelijk te herleiden, en praktisch toepasbaar is.

Het grote misverstand: je moet nadenken!

Reflecteren en problemen oplossen is essentieel om goed te functioneren, het is alleen een slecht idee om daarvoor je slaap op te offeren, zegt Linssen. We denken dat we aan alle gedachten aandacht moeten geven.

Sleepcodes The Sleep Habit Er is veel geïnvesteerd in visuals en ondersteunende materialen. ‘Uiteindelijk leer je een nieuwe slaaproutine die je doorslapen garandeert, waardoor je al die losse onsamenhangende tips kunt vergeten”, aldus Milco Linssen FOTO: A DAY DESIGN | THE SLEEP HABIT


De kern van de vijf slaapcodes is dat je leert je bewust te zijn wanneer gedachten je aandacht opeisen en dan te kiezen voor slaap. Je kunt daar vannacht al mee beginnen en je zult schrikken van de hoeveelheid gedachten en tijd die je daar aan schenkt.

Voor je slaap maakt het niet uit of gedachten gaan over een nieuwe liefde of over je werk: het verstoort je slaap. Tevens maakt het duidelijk dat slecht slapen dus niets met enkel zorgen te maken heeft.

“Maar wat doe ik dan als ik niet moet nadenken?” vragen mensen. Het antwoord zit in hoe je brein omgaat met gedachten en aandacht. Omdat goed slapen voor 80% een kwestie is van die onrustige gedachten is alles dat je hebt, je brein inzetten op een manier die aansluit bij die gedachten. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet, zegt Linssen.

Begrijp wat gedachten willen en slaap door

“Gedachten willen geen oplossing, maar geruststelling”, verklaart Linssen. Vergelijk het met een vriend die langs komt en ergens mee zit. Die wil geen oplossing, maar gehoord worden. Of als je voor een attractie staat te wachten, dan is het ergste, niet weten hoelang het duurt. Daarom zie je altijd hoelang de wachttijd is. Je gedachten werken op dezelfde wijze. 

De Slaapcode leer je om eenvoudig de gedachten die je wakker kunnen houden, voor het slapen, eruit te filteren en gerust te stellen. Doe je dat niet, dan blijven ze aankloppen.

Vervolgens leer je kiezen voor slaap en je aandacht afleiden van gedachten. Daarvoor leer je je zintuigen op een praktische manier inzetten. Een muziekje in je hoofd is het eenvoudigste voorbeeld van wat je kunt doen. Er is een complete set uitgewerkt, gebaseerd op wetenschap in combinatie met praktische toepasbaarheid.

“Alles is praktisch toepasbaar en wetenschappelijk te herleiden,” zegt Linssen.

Aan wetenschap alleen heb je niets. Iets kan 100% waar zijn, maar praktisch onuitvoerbaar als je het nodig hebt. Dat is waar veel academische slaapadviezen stuk gaan. Ze doen alsof je een slaapstoornis hebt en komen dan met dingen als een slaapdagboek. Onpraktisch, onnodig en voorbij het probleem van de meeste mensen. 

“De Slaapcode maakt voor het eerst gezond slapen tastbaar, inzichtelijk en praktisch mogelijk voor iedereen omdat het het juiste probleem oplost”, zegt Linssen trots na ruim 4 jaar onderzoek en ontwikkelen.