Een creatieve onderzoeker & ontwikkelaar die het ‘waarom’ van alles wil weten, en dan op zoek gaat naar hoe het beter kan

Milco Linssen

Wie is Milco Linssen

Milco Linssen is op een missie. Een gepassioneerd onderzoeker/ondernemer die een van ‘s werelds eerste persoonlijke ontwikkeling platforms oprichtte en daarna de grootste organisatie voor vrijgevestigd medisch specialisten, die zich richtte op het efficient maken van zorg. Na 15 jaar kriebelde de creatieve uitdaging om iets geheel anders te doen, en ontwikkelde hij een premium hoofdkussen (Pritcher Pillows , handgemaakt in Delft) waarvan er succesvol meer dan 15.000 werden verkocht.

Geïnspireerd door vragen van klanten over slaap, ging hij de effectiviteit van slaapadviezen onderzoeken en was zijn carrièreswitch in 2023 compleet. Linssen deed op basis van zijn onderzoek zoveel nieuwe inzichten over slaap op, dat hij overtuigd is dat iedereen beter kan slapen.

Door zijn ervaring met de medische wereld op topniveau waar alleen feiten tellen, benaderde hij slaap ook zo. Het betekende het bestaande loslaten en dieper graven. De Slaapcode vergde dan ook meer dan 4 jaar ontwikkeling.

Hij spaarde kosten nog moeite om na elke test aanpassingen te doen en materialen te ontwikkelen om het niet alleen inhoudelijk juist te hebben, maar vooral ook praktisch toepasbaar. De Slaapcode is revolutionair te noemen omdat het slaap terugbrengt tot 5 wetten die je oneindig kunt toepassen en controle geeft over je slaap, versus allerlei losse tips. Het is de mentale workout voordat je gaat slapen.

Milco Linssen
Het uitgebreide verhaal

Development Pritcher

Ik sliep niet slecht, maar ook niet heel goed. Tijdens een zakenreis lag ik ‘s nacht te hannesen met het hoofdkussen, en bedacht ik dat dat mogelijk een oorzaak kon zijn.

Ik besloot het te onderzoeken en kwam er achter dat reguliere hoofdkussens je slaap tegenwerken.

Dat was het begin van meer dan 100 prototypes voor een geheel nieuw hoofdkussen.

Pritcher prototypes

Klanten zijn enthousiast, maar lagen toch nog wakker!

De ironie: lovende reacties, maar ook dat klanten ondanks een fijner hoofdkussen toch nog wakker lagen. Waarom? We gingen iedereen vragen naar oorzaken en ervaringen met slaapadviezen.

+8000 ervaringen geven een realistisch beeld

We kregen meer dan 8000 reacties waarin de rode draad was: reguliere slaapadviezen zijn of niet praktisch toepasbaar, of niet effectief.

Literatuuronderzoek

Naarmate de conclusie was dat het reguliere niet effectief was ging ik dieper in de materie en literatuuronderzoek doen of claims (bijvoorbeeld ‘drink geen koffie’ of vermijd blauw licht’) ook wetenschappelijk te herleiden zijn.

Correlation & causation

Wat bleek: vrijwel geen enkele claim/advies had een gedegen wetenschappelijke onderbouwing. Het was vooral het klassieke ‘correlation en causation’. Oftewel iets kan een relatie met slaap hebben (koffie bijvoorbeeld), maar hoeft niet de veroorzaker te zijn van wakker liggen.

Dit is wat er mis is met vrijwel elk slaapadvies: ze hebben vaak een vaag verband met slapen, maar niets te maken met het hoofdprobleem als veroorzaker!

Met andere woorden, dingen die een verband kunnen hebben worden als oplossing geboden, terwijl ze niets te maken hebben met het hoofdprobleem, waarmee ze geen echte oplossing zijn.

+80% van wakker liggen komt door nadenken, daar is geen koffie drinken of ontspanning geen oplossing voor.

Niemand stelt nog de vraag of iets klopt, en praktisch toe te passen is, waardoor mythen in stand worden gehouden.

De geboorte van de slaapcode

De corona periode was een keerpunt. We wilden met het kussen de winkels in, maar die waren gesloten.

Ik besloot de onderzoeksresultaten om te zetten in een methode. Alle resultaten gaven een patroon dat wel wetenschappelijk te herleiden was, De Slaapcode was geboren.

1,5 jaar extra en vele duizenden euro’s

Het kostte niet alleen ruim 3 jaar aan onderzoek, maar ook nog 1,5 jaar ontwikkeling van visuals, leermaterialen en vele testen met groepen mensen.

Pubicaties MIlco Linssen

De harde eis was: toepasbaarheid, en daarvoor moest het kort en overdraagbaar zijn.

Al in een vroeg stadium werden er testen gedaan met focusgroepen.

Duizenden euro’s gingen in de ontwikkeling van een heel palet aan visuals die het verhaal moesten vertellen.

System

Nu hebben we een set geweldige 3D animaties die we zelfs met VR brillen kunnen gebruiken.

VR futonomo

Pers


Wil je meer informatie, neem contact op: (+31) (0)645352077 – ook Whatsapp.