Niets maakt blijer en alles makkelijker dan een uitgeslapen gevoel.

80% van je vitaliteit wordt bepaald door je slaapkwaliteit.

Toch gaat 80% van alle inspanningen nu nog vaak, naar de 20% die je nauwelijks kunt beïnvloeden.

In HR zien we gelukking steeds meer in dat vitaliteit geen gadget is, maar een instrument om performance te verhogen, verzuim en verloop te verlagen.

Dat lukt alleen als je inzet op dat wat ertoe doet. De 80-20 regel is óók voor vitaliteit onverbiddelijk.

Nadenken over werk is de nr. 1 slaapverstoorder.

Slaap is het verborgen probleem.

Het drukt de performance van elke medewerker tegen een hoge prijs.

  • + 70% van alle medewerkers ligt meer dan 3 keer per week, meer of minder, wakker door nadenken over werk, dat is slecht voor de performance en work-life balance.

Slaapkwaliteit is dé KPI voor iedereen.

Slaapkwaliteit = performance in pure vorm.

Alleen uitgeslapen ben je de concurrentie voor, lever je de beste service en heb je energie over voor een gebalanceerd privéleven.

Mojo Flowers
Elke nacht gratis fitness

Ons onderzoek geeft nieuwe inzichten op de rol van vitaliteit in de organisatie

Vitaliteit is in veel organisaties nog een soort gadget. Fruit van de zaak of een sportabonnement.

Hulp bij issues als slaap richt zich vaak op mensen waar het leed al geleden is. Dat is uiteraard goed, maar heeft niets met het bevorderen van vitaliteit te maken.

Wat nogal eens vergeten wordt is dat vitaliteit geen gadget is, maar een middel voor een doel, namelijk het verhogen van performance, het verlagen van verzuim, en verloop.

Dat stelt hoge eisen:

  • Je weet iedereen te bereiken.
  • Je komt met effectieve tools.
  • Je weet  grote groepen medewerkers te activeren.

Ga je langs die lat meten, dan valt er veel af.

Slaapkwaliteit is meer dan bijvoorbeeld gezond eten en bewegen gerelateerd aan vitaliteit

Dat komt omdat het voor iedereen, elke nacht is en daardoor een directe impact heeft op de kwaliteit van de dag, en dus de performance.

Slaapkwaliteit gemiddeld

Iedereen wil beter slapen, maar komt er niet voor uit.

Ons onderzoek laat dit haarfijn zien, en levert de volgende ironie op:

Een groep kreeg de vraag of men goed slaapt. De meerderheid gaf zich een voldoende. Een andere groep kreeg de vraag of men beter wilde slapen. De overgrote meerderheid zei ‘JA’.

We onderzochten ook waarom iedereen beter wil slapen, maar geen actie onderneemt.

De reden is dat mensen niet weten hoe, ondanks alle slaaptips. Die worden allang niet meer serieus genomen. Mensen snappen intuïtief dat al die ‘drink geen koffie’ verhalen en tips over dutjes doen, de kern van het probleem niet raakt.

Slaap Mojo™ doet het revolutionair anders:

  • We hebben een unieke methode die de kern van goed slapen vat in één formule.
  • We hebben een intern marketing programma dat iedereen activeert.
  • We kunnen een hele organisatie ondersteunen, van 10 tot +10.000 mensen door onze hybride aanpak van fysieke interactie en online tools.

Nieuw

We hebben geïnvesteerd in baanbrekende VR animaties. Ervaar hoe je je aandacht bij slaap kunt houden i.p.v. je werk.

Slaap Mojo

Mensen zijn het waardevolste bezit, mits uitgeslapen.

Investeren in slaapkwaliteit heeft de hoogste R.O.I.

Van alles dat je kunt doen om vitaliteit te verhogen (o.a. leiderschap, voeding, bewegen, ontspannen):

  • kost slaap géén inspanning,
  • kan niemand er aan ontkomen,
  • is het wel makkelijk te verbeteren,
  • heeft het de meeste impact op ieders performance,
  • verlaagt het verzuimkosten,
  • én iedereen wil het!

Slaap is dé performance-booster.

De kosten van lage slaapkwaliteit

Slechte slaapkwaliteit van medewerkers leidt tot een reeks problemen die kosten met zich meebrengen voor zowel de individuen als de organisaties waarvoor ze werken. Hier is een overzicht van de potentiële kosten die gepaard gaan met een lage slaapkwaliteit:

Verminderde productiviteit:

Medewerkers die een lage slaapkwaliteit hebben, ervaren vaak een lagere concentratie, tragere reactietijden en verminderde besluitvorming. Dit kan resulteren in een verminderde output en een afname van de algehele werkkwaliteit, wat organisaties geld kost in termen van verloren efficiëntie en inkomstenpotentieel.


Meer fouten en ongelukken:

Gebrek aan slaap wordt in verband gebracht met een grotere kans op fouten, van kleine vergissingen tot aanzienlijke blunders. In functies die precisie of veiligheid vereisen (bijv. gezondheidszorg, consultancy, productie) kan dit leiden tot kostbare fouten of zelfs ongevallen op de werkplek, wat mogelijk leidt tot juridische aansprakelijkheden of compensatiekosten.


Hoger absenteïsme:

Slechte slaap kan het immuunsysteem verzwakken en de vatbaarheid voor ziekte vergroten, wat leidt tot meer ziektedagen. De kosten hier omvatten niet alleen verloren werkuren, maar ook de last voor andere werknemers die mogelijk de verantwoordelijkheden van de afwezige werknemer moeten overnemen.


Presenteïsme:

Zelfs wanneer medewerkers met een lage slaapkwaliteit op het werk verschijnen, presteren ze niet op volle capaciteit.

Deze “aanwezige maar niet-betrokken” staat, is één van de grootste verborgen kosten van vermindere productiviteit.

Een onderzoek uit 2021 van de RAND Corporation schatte bijvoorbeeld dat onvoldoende slaap de Amerikaanse economie jaarlijks tot $ 411 miljard kost, alleen al door productiviteitsverlies.


Kosten voor gezondheidszorg:

Chronisch lage slaapkwaliteit wordt geassocieerd met gezondheidsproblemen zoals obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten en mentale gezondheidsproblemen zoals angst of depressie. Werkgevers kunnen te maken krijgen met hoger kosten van uitval, terwijl medewerkers de persoonlijke kosten van de behandeling en verminderde levenskwaliteit dragen.


Personeelsverloop:

Aanhoudende slaapproblemen kunnen bijdragen aan burn-out, ontevredenheid en niet-betrokkenheid, waardoor medewerkers vertrekken. De kosten van het werven, onboarden en opleiden van vervangers kunnen aanzienlijk zijn, om nog maar te zwijgen van het verlies van institutionele kennis.


Moraal en teamdynamiek:

Ongeschikte medewerkers kunnen geïrriteerd raken of minder samenwerken, wat de relaties op de werkvloer onder druk zet. Dit kan het moreel en de cohesie van het team verlagen, wat indirect van invloed is op de prestaties en innovatie van de groep.

Het aanpakken van de slaapkwaliteit, kan deze kosten sterk verminderen, wat zowel de organisatie als haar medewerkers ten goede komt.

Wij helpen je IEDERS slaapkwaliteit effectief verhogen zodat de organisatie in totaliteit vitaler wordt.

  • Eén systeem dat concreet leerbaar is, versus algemene riedeltjes.
  • Perfecte interne marketing voor optimaal bereik en activatie.
  • Follow up en individuele begeleiding naar wens.
Slaap week promotie

We maken het makkelijk en super aantrekkelijk.

Een voorbeeld

Stap 1

De bewustwordingscampagne met onze uitnodiging, banners en podcasts.

Stap 2

Kick off met de masterclass: ‘Niet meer naar bed met je werk’. Hiervoor hebben we de inloopdag bedacht.

Stap 3

Iedereen krijgt toegang tot programma (print en online). Voordeel: een afgerond geheel van 21 lessen van 5 minuten. Dus geen wirwar aan losse tips.

Stap 4

Optioneel, individuele coaching voor wie een persoonlijk plan wil gericht op zijn/haar specifieke probleem of doel.

De hele aanpak en progamma is, optioneel, volledig op maat te maken. Gefaseerde uitrol mogelijk.

Innovaties op een rij

Benadering

Wij benaderen slaap als gezonde lifestyle, versus als een stoornis, omdat 95% van de mensen geen stoornis heeft, maar wel beter kan slapen.

De ironie is dat bewegen en gezond eten wordt gepromoot als een gezonde lifestyle, terwijl slaap nog vaak wordt neergezet voor mensen met een ‘stoornis’. In werkelijkheid is met gezond slapen meer winst voor een organisatie te behalen omdat het één op één vitaliteit bepaalt, terwijl gezond eten en bewegen veel meer lange termijn effecten heeft. 

McKinsey on holistic health and energy >>

Tips versus systeem

Allemaal losse tips blijken niet te werken om twee redenen:

  1. Ze richten zich veelal op het verkeerde probleem, waarmee geen resultaat te behalen is.
  2. Niemand is instaat om allemaal losse dingen in actie om te zetten, zeker niet als ze marginaal werken.

Praktische toepasbaarheid

Wij hebben geïnvesteerd in veel ondersteunende materialen. De gehele methode is beschikbaar in 21 videolessen, die op haar beurt weer ondersteund wordt met korte manuals en bijvoorbeeld 3D animaties die ook in VR te bekijken zijn.

Als kick-off is er een masterclass (Niet meer naar bed met je werk). Deze kan ook gegeven worden tijdens een inloopdag. Hierbij wordt de masterclas bijvoorbeeld 4 keer op een dag gegeven, zodat mensen kunnen deelnemen als men tijd heeft.

We pakken slaap & performance effectief op

Individueel of organisatiebreed.

Individuele coaching

Meer presteren met optimale slaap, of een sluimerend slaapprobleem tackelen? We maken samen met je een plan op basis van de unieke Slaap Mojo™ methode. We bieden je een uitgebreid palet aan tools.

Methode Slaapcode

Slaapweek

De Slaap-week is een uniek jaarlijks event dat waarmee je organisatiebreed bewustwording voor slaapkwaliteit creëert. De basis van alles in ieders leven en daarmee ook de performance op het werk. Met telkens nieuwe tools.

Research Slaapcode

Masterclass

De masterclass ‘Niet meer naar bed met je werk’, is fantastisch als standalone event om slaapkwaliteit te bevorderen. Voor managementteams, heidagen of andere events.  In 1-1,5 uur krijg je inzicht in wat je slaap beinvloedt en hoe je er baas over wordt.