Je hersens zijn geprogrammeerd om op te lossen en te onthouden.

Dat is fijn, maar voor je slaap hét probleem

Leestijd < 2 minuten

Beter slapen

Denken staat altijd ‘aan’.

Dat je hersens altijd werken, merk je pas goed als je op de bank gaat zitten en niets doet.

De kans dat je binnen een paar seconden aan iets denkt is vrijwel 100%.

Voor je slaap is die eigenschap funest.

Omdat er altijd wel iets is om over te denken, zijn gedachten de natuurlijke vijand van je slaap

De kunst is om niet na te denken, want nadenken maakt dat je niet slaapt. Het maakt daarbij niet uit of je wakker ligt omdat je je ergent aan het kefhondje van je buren, of dat je financiële problemen hebt; wakker = wakker.

Nadenken staat standaard ‘aan’. Daarom liggen we standaard van alles wakker…

Het gevolg is dat je op halve kracht leeft.

De futonomo methode richt zich op technieken om:

  • Snel in slaap te vallen door je gedachten tot rust te brengen.
  • Snel doorslapen als je ‘s nachts wakker wordt.

Het geheim van doorslapen is je realiseren dat je niet met jezelf in gesprek hoeft

De essentie daarvan vinden we in het zen boeddhisme, waarin ‘niet nadenken’ een belangrijk onderdeel is.

Binnen de futonomo™ methode pakken we daar de elementen uit die helpen je slaap te ondersteunen.

Eén ervan is dat je door dingen te doen die geen doel hebben, je gedachten tot rust brengt en daarmee het nadenken naar een rust-stand kunt brengen.

Tekenen bijvoorbeeld. Het heeft geen ander doel dan jezelf vermaken. Het resultaat is dat je je hersens tot rust brengt. Het is één van de vele voorbeelden.

Het belangrijkste is dat je leert begrijpen HOE dit mechanisme werkt. Daarmee wordt je baas over je slaap.

Wakker worden is onvermijdelijk, wakker liggen is een keuze die je zelf in de hand hebt

Kies slaap

futonomo™ is de kunst van je concentreren op doorslapen

Als je eenmaal het concept van niet nadenken begrijpt, is de tweede en laatste stap, weten hoe je niet in je gedachten meegaat.

Dat komt neer op leren kiezen voor doorslapen.

Alleen al het bewustzijn dat je die keuze hebt, maakt dat je veel minder zult meegaan in gedachten.

Om voor doorslapen te kiezen is de logische vraag: waar moet ik dan aan denken? Daarvoor hebben we een serie technieken ontwikkeld. Zeg maar het moderne ‘schaapjes tellen’.

Een van die technieken is een mantra. Korte zinnen die je in jezelf herhaalt, waarmee je je concentreert op slapen.

error: Alert: Content is protected !!