Antwoorden


 

Waarom slaap een natuurlijk probleem is?

Een baanbrekend inzicht

Je hebt tot wel 30 keer per nacht hetzelfde slaapprobleem en het is niet koffie.

Het grootste misverstand is dat we slaap zien als één afgerond geheel dat begint met in slaap vallen en acht uur later sta je op. Of je wakker wordt in de tussentijd komt door bijvoorbeeld koffie. De realiteit is dat er maar één natuurlijke factor is die je van je slaap houdt, en dat tot wel dertig keer per nacht, namelijk je natuurlijke slaapcyclus.

Je slaapcyclus is je natuurlijke vijand

Niemand slaapt aan één stuk op dezelfde manier. Ieder mens slaapt in golven die van licht naar diep gaan, althans onder ideale omstandigheden. En dat herhaalt zich de hele nacht. Het betekent dat je veelvuldig bijna wakker bent of zelfs even wakker wordt. Vaak merk je dat niet, maar in die lichte slaapfase is waar het echte slaapprobleem voor iedereen zit. En dat is niet dat kopje koffie van de vorige avond.

Het is de natuurlijke combinatie van twee biologische feiten:

  • Je brein laat in rust gedachten los. Slaap is het ultieme moment en het is de reden waarom we juist dan eindeloos kunnen liggen nadenken.
  • Omdat je per nacht tot wel 30 keer bijna wakker bent, hebben je gedachten dertig keer de kans met je aan de haal te gaan. En doen dat.

Dit is geen ‘geloof’, maar hoe je brein werkt

Het is je biologische slaapritme en hoe je brein werkt die de natuurlijke vijanden zijn van je slaap en vrijwel niets anders!

Het is niet positief of negatief

Voor je slaap maakt het niet uit waarover je nadenkt: wakker = wakker.

Reguliere slaapadviezen missen de essentie van het probleem

Dit inzicht maakt dat reguliere slaapadviezen de essentie van het probleem missen. Je wordt niet dertig keer per nacht wakker door dat kopje koffie of dat je even op je telefoon hebt gekeken.

De enige echte oplossing is hoe je – tot wel dertig keer – je gedachten kunt weerstaan

Dat doe je door jezelf te trainen in het kiezen voor slaap, je gedachten gerust te stellen en je aandacht bij slaap te houden. Dat is wat de ZERO ZONE Sleep methode is. Een logische methode gebaseerd op het echte probleem.

© Milco Linssen | Ontwerper van ZERO ZONE Sleep

Waarom overschatten we onze slaapkwaliteit?

Studies laten zien dat mensen die hun slaap als goed beoordelen, in werkelijkheid vaak een slaapkwaliteit hebben die objectief gemiddeld of onder het gemiddelde is.

Er zijn een paar redenen waarom we onze slaapkwaliteit overschatten:

  • Dit komt waarschijnlijk omdat we de neiging hebben veel van het wakker liggen, niet mee te tellen of te vergeten.
  • Matig slapen wordt – ten onrechte – geassocieerd met problemen: waardoor we het wegdrukken.
  • Mensen hebben een onrealistische beeld over slaap. Veel mensen denken de hele nacht door te slapen zonder wakker te worden, maar dit is niet de realiteit. Zelfs mensen die goed slapen, worden meerdere keren per nacht wakker.

Smartwatches geven over het algemeen geen accuraat beeld van slaap. Uitzonderingen zijn de Fitbit 3 inspire en de Apple watch (7 en hoger).

Terug naar homepage >>

Waarom ZERO ZONE Sleep werkt >>

Hoe je het leert >>

Wat is de wetenschap achter ZERO ZONE Sleep™?

ZERO ZONE Sleep™ is gebaseerd op onderzoek naar hoe je gedachten tot rust krijgt. Het heeft eeuwenoude technieken dwars door alle culturen omgebouwd tot een praktische methode door bijvoorbeeld de inzet van een mantra als gedachtenstopper.

Alle technieken zijn te herleiden naar hoe je brein werkt. Namelijk naar waar je gedachten ontstaan; het default mode network en hoe je aandacht voor iets kunt sturen; het Reticulair activatie systeem.

Het begrip ZERO ZONE is geïnspireerd op het stimulus response model van Viktor Frankl, die stelde dat er een ruimte is (zero zone) tussen waar gedachten opkomen en daar waar je ze verwerkt (zie bovenstaand).

Simpel gezegd: je hebt dus een keuze om al dan niet iets met gedachten te doen. Je kunt dus ook kiezen voor doorslapen. Je moet dan weten hoe.

In onderstaande video uitleg.

 

Terug naar homepage >>

Waarom ZERO ZONE Sleep werkt >>

Hoe je het leert >>

Zijn slaappillen een oplossing?

In Nederland slikken 1,7 miljoen mensen slaappillen, die kunnen niet allemaal slaappatiënt zijn!!!

Het legt het nr. 1 probleem van slaap bloot en bevestigt dat er feitelijk maar 1 echt probleem is: nadenken en het niet kunnen omgaan met gedachten. Echter in een breder perspectief is dat hét probleem van een ieder.

Slaappillen drogeren je. Zo simpel is het. Het betekent dat je weliswaar ‘weg bent’, zoals in een narcose, maar niets doet met je gedachten.

Het betekent dat je de belangrijkste functie van slaap mist, en dat is het opruimen van dagelijkse stress door een goede routine.

ZERO ZONE Sleep™ de echte oplossing, voor het echte probleem

ZERO ZONE Sleep

Terug naar homepage >>

Waarom ZERO ZONE Sleep werkt >>

Hoe je het leert >>

Waarom zijn slaapadviezen allemaal hetzelfde?

Als je zoekt op slaapadviezen krijg je duizenden dezelfde lijstjes. Je denkt: “die kunnen toch niet allemaal ernaast zitten?”

Nee en ja.

Iets kan best waar zijn of invloed hebben, maar de vraag is hoeveel?

Ook voor slaap geldt de 80-20 regel. Dat wil zeggen dat 80% van het resultaat komt door 20% van de inspanning. En dat is je gedachten beheersen. Alle andere dingen (de 20%) hebben maar weinig invloed. Dus ook al doe je al die andere dingen (drink geen koffie, vermijd blauw ligt etc. etc) je zult er nooit veel resultaat mee behalen omdat ze nagenoeg geen invloed hebben.

De meeste experts zijn expert in napraten

Iedereen praat elkaar klakkeloos na zonder eigen onderzoek te doen of de vraag te stellen of iets klopt of praktisch toepasbaar is.

Alles is onderhevig aan voortschrijdend inzicht. Als je nu geopereerd zou worden met de inzichten van 50 jaar geleden, zou je dat niet willen.

Vernieuwingen ontstaan altijd omdat iemand zich afvraagt of iets wel klopt. Iets napraten is altijd makkelijker dan iets nieuws bedenken.

We hebben een aantal interessante inzichten op een rijtje gezet: https://deslaapcode.nl/sleep-research/

Waarom heb je niets aan tips?

Tips en adviezen zijn losstaande feitjes. Je hebt er meestal niets aan omdat het grote geheel ontbreekt. Als je niet begrijpt waar je mee bezig bent is alles kansloos.

Je hebt niets aan feitjes over de REM slaap bijvoorbeeld, of dat je wel of geen sokken aan moet. Leuk, maar je slaap er niet beter door. Er bestaat geen gouden tip.

METHODE

Een methode is een afgerond geheel met een helder begin en eindpunt. Beheers je het, dan kun je het. ZERO ZONE Sleep™ is een methode.

Meer over het onderzoek >>

Meer over de doorbraken >>

Wil je nog meer weten. Ga dan naar de resultaten en opzet >>

Voor wie is ZERO ZONE Sleep?

Voor iedereen, omdat iedereen beter kan opladen

Denk in ‘opladen’. Wakker liggen is niet opladen. Zo simpel is. Dat betekent dat je in dezelfde ‘bedtijd’ moet zorgen voor zoveel mogelijk ‘charge’. Net als met een e-bike.

Dat komt omdat voor en energie geldt: op=op. En ‘op’ betekent een kortere dag!

Je denkt goed te slapen, maar vergeet dat je vaak ‘s nachts een uurtje iets aan het overdenken bent: je werk, relatie, leven, dingen die gebeuren. Vaak gebeurt dit meerdere keren per nacht.

De effecten zijn onder andere:

  • Beslissingsvermogen, privé en zakelijk neemt dramatisch af.
  • Alles kost meer energie. En neemt gedurende de dag snel af.
  • Concentratievermogen neemt sterk af.
  • Prestatievermogen in de volle breedte neemt af.
  • Je mentale veerkracht neemt sterk af zodat je dingen ook niet in hun juiste perspectief kunt zien.

Wellicht het belangrijkste is je levensplezier, je verwondering, je vermogen om te genieten neemt af. Mooie en fijne dingen raken je minder.

Is het therapie of i.p.v. mindfulness of yoga?

Nee!

Het zijn verschillende dingen met verschillende doelen, die prima naast elkaar bestaan.

Er zijn legio manieren om lichaam en/of geest te ontspannen. Sporten en bijvoorbeeld yoga zijn geweldig voor je lichaam, maar zijn geen oplossing voor als je om 02.00 wakker wordt.

Als je om 02.00 ‘s nachts wakker ligt ga je niet een rondje hardlopen.

ZERO ZONE Sleep™ is ook geen psychotherapie! We graven niet in je hoofd. Wat je leert is je gedachten tot rust krijgen, gebaseerd op hoe je brein werkt met technieken die zich bewezen hebben.

Leeftijd en je slaapdoelen

Slaap is voor elke leeftijd belangrijk omdat het je ‘oplaadpaal’ is. Maar meestal begint slaap rond je dertigste ‘een dingetje’ te worden.

Longevity Triangle ZERO ZONE Sleep

Hoe beter je slaapt, hoe meer rust je opbouwt in je lijf/geest. Het blijkt dat slaapkwaliteit een grote rol speelt bij:

  • Overgewicht
  • Hart- en vaatziekten
  • Diabetes type 2
  • Depressie
  • Angst
  • Gewrichtspijn
  • Vermoeidheid

Het blijkt dat als je gezond slaapt en dus voldoende diepe slaapt krijgt dat automatisch positief effect heeft op:

  • Je testosteron niveau (mannen).
    Diverse onderzoeken laten zien dat een lagere slaapkwaliteit het testosteron niveau tot wel 20% verlaagt.
  • Je eetgedrag (minder snack gevoelig).
  • Je minder stress hebt, dus meer focus en relaxter bent.
    Cortisol is een hormoon dat tijdelijk goed is omdat het je alerter maakt. Echter langdurige stress en daarmee een verhoogt cortisolniveau is heel slecht voor je lijf (o.a. hoge boeddruk, zwaarlijligheid, depressie, slaapverlies)
Is ZERO ZONE Sleep™ voor slaapstoornissen?

Nee!

Een slaapstoornis is een medische indicatie, waarbij een medische behandeling logisch is.

Echter er is medische slapeloosheid en je kunt last hebben van matig slapen als gevolg van gedachten. Die twee worden graag door elkaar gehaald.

Matig slapen is voor 95% geen slaapstoornis.

Je hebt dus geen therapie of slaappillen nodig, maar een methode om te winnen van je gedachten: ZERO ZONE Sleep™.

Wat is het verschil tussen mijmeren, malen en piekeren?
  • Mijmeren is vooral een vorm van reflectie.
  • Malen zijn wederkerende gedachten.
  • Piekeren is je zorgen maken, over om het even wat.

Het meest liggen we wakker van mijmeren en malen.

Het meest hardnekkig is piekeren.

Kan het ook persoonlijk?

Ja, het programma is ook beschikbaar als volledig persoonlijk op maat.

“Sleep is as valuable as your time”

Milco Linssen | founder ZERO ZONE Sleep™

ZEN Sleep for the no yoga community

Wij zijn er voor de selecte groep die zich bewust is dat tijd je waardevolste bezit is, dat je alles in de wereld zou kunnen kopen, behalve meer tijd.

Slaap – alleen – maakt dat je de tijd die je hebt kunt besteden aan dat wat jij belangrijk vindt. Immers als je halverwege de dag geen energie meer hebt, gaat je leven aan je voorbij.

Altijd eerst een degelijke kennismaking. We starten enkel met een klik en als we overtuigd zijn dat we meer waarde kunnen toevoegen dan de investering.

Brochure >>

Als je dit herkent

  • Als je in slaap wilt vallen, maar de dag blijft voorbij komen.
  • Als je om 02.15 wakker wordt en de nieuwe dag in je hoofd al begint.
  • Als de wekker om 07.00 staat en je om 05.00 al wakker bent.
Falling asleep

Als je dit herkent

  • Als je in slaap wilt vallen, maar de dag blijft maar voorbij komen.
  • Als je om 02.15 wakker wordt en de nieuwe dag in je hoofd al begint.
  • Als de wekker om 07.00 staat en je om 05.00 al wakker bent.
Falling asleep
ZEN Sleep Milco Linssen

Niets anders dan slaap heeft alleen voordelen zonder kosten of inspanning

Benefits Sleep

Verbetert je gezondheid

Een gezonde slaapcycles zorgt voor de productie van meer antilichamen en een betere afweer.

Benefits Sleep

Verhoogt je energie

Alleen uitgeslapen ben je opgeladen. Doorslapen is hierbij doorslaggevend.

Benefits Sleep

Verhoogt je veerkracht

Doorslapen verlaagt het stress hormoon cortisol waardoor je een grotere mentale weerstand hebt.

Benefits Sleep

Verhoogt je prestaties

Uitgeslapen komt je creativiteit, concentratie en wilskracht vrij.